Cunoașterea si acceptarea
de sine sunt variabile fundamentale in funcționarea și adaptarea pozitivă la mediul social, în
mentinerea sanatății mentale si emoționale. Familia si școala sunt instituții
cheie care creează cadrul în care copiii si adolescentii se pot dezvolta
armonios în funcție de aptitudinile și interesele de care dispun. Deci, putem spune că familia si școala devin locul
predilect unde elevul incepe să se descopere pe sine, să-și contureze o imagine
despre propria persoană, să își dezvolte increderea in sine.
Astfel, m-am gandit să vă aduc la cunostință cateva
informații de care ar trebui să ținem cont in dezvoltarea copiilor, dar si a
noastră, pentru că indiferent de varstă niciodată nu vom putea afirma ca ne
cunoaștem pe noi inșine în totalitate, confruntarea cu diferite situații poate
scoate la iveala dimensiuni noi ale personalitatii.
Cunoasterea de sine se dezvoltă odată cu varsta si cu experiențele prin care
trecem, este un proces cognitiv, afectiv si motivațional individual dar care
suporta influențe din mediul extern. Imaginea de sine poate fi ințeleasă ca o reprezentare
mentala a propriei persoane, sau o structura de cunoștinte care ghidează
comportamentul. Presupune constientizarea a CINE SUNT EU? si a CEEA CE POT SA FAC EU? Astfel imaginea de sine influențează atat
percepția lumii cat și propriul comportament. O persoana cu o imagine de sine negativă
sau săracă va tinde să gandească, să simtă si să se comporte negativ. Trebuie
adăugat faptul că imaginea de sine nu reflectă întotdeauna realitatea, de exemplu: o adolescenta cu o invățișare fizică
atractivă se poate percepe ca fiind urată și grasă .
O altă caracteristică importantă in
dezvoltarea personalitații este si STIMA DE SINE, care se referă la modul cum
ne evaluăm, cat de ,,buni” ne considerăm comparativ cu propriile asteptari sau
cu altii. Stima de sine pozitiva este sentimental de autoapreciere și incredere
în forțele proprii. Copiii cu o stimă de sine scazută se simt nevaloroși si au
trăiri emoționale negative. De aceea, dragi parintii si profesori, este datoria
noastra de a identifica aceste aspecte și a veni în ajutorul copilului pentru
a-i dezvolta abilitatea de a modifica atitudinile negative cu care se confruntă
și a întari stima de sine pentru a se simți valoroși.
O stimă de sine pozitivă și realistă dezvoltă
capacitatea de a lua decizii responsabile și abilitatea de a face față
presiunii grupului. Imaginea de sine se dezvoltă pe parcursul vieții din
experiențele pe care le are copilul si din acțiunile pe care le realizează și
la care participă.
Asadar, să nu uitam ca, fiecare persoana
este valoroasă în sine si prin natura sa umană are capacitatea de a se dezvolta
si de a-și alege propriul destin.
ELEVI
CU O STIMĂ DE SINE POZITIVĂ:
-
Își asumă
responsabilități ( pot să fac acest lucru)
-
Se comportă independent
( mă descurc singur)
-
Sunt mandrii de
realizările lor ( sunt mandru pentru că…)
-
Realizează fără probleme
sarcini noi ( sunt convins că pot face acest lucru)
-
Își exprimă atat emoțiile
pozitive cat si pe cele negative ( sunt
suparat pentru că…)
EXPERIENȚE DIN
COPILARIE CARE DEZVOLTĂ O IMAGINE DE SINE ECHILIBRATĂ:
-
este incurajat, laudat
-
este ascultat, i se
vorbește cu respect
-
i se acordă atenție și
este imbrățișat
-
are performanțe bune în
activitățile școlare
-
are prieteni de
incredere
ELEVI CU O STIMA
DE SINE SCAZUTĂ
-
Sunt nemulțumiți de
felul lor de a fi ( nu sunt bun de nimic, nu am nici o calitate)
-
Evită să se implice și
să realizeze sarcini noi ( nu voi fi in stare să iau examenul)
-
Ii blamează pe ceilalți
pentru nerealizarile lor ( profesorul a fost nedrept cu mine)
-
Sunt usor influențabili
( prietenii mei cred că este bine să fumezi)
-
Nu pot tolera un nivel
mediu de frustrare (nu stiu cum sa rezolv problema)
EXPIERIENȚE
DIN COPILARIE CARE FORMEAZĂ O IMAGINE DE SINE SCAZUTĂ:
-
Este des criticat( daca
cineva mă critică mă simt prost si ridicol)
-
I se vorbește pe un ton
ridicat, țipat
-
Este ignorant,
ridiculizat( nu trebuie să faci greșeli)
-
Comparații dese între
frați
-
Standarde înalte ale
parinților in performanțele școlare
-
Are eșecuri în
activitățile școlare
-
Problem emotionale si
de comportament
În
concluzie vă intreb: Ce fel de stimă
alegeți să avem, pozitiva sau negativa???!!!
Sursa:
wwwexamentitularizare.com/ Consiliere psihopedagogica
Realizat,
Profesor
consilier, Buhaschi Daniela
Cred că profesorii ar fi bine să fie indrumați către dezvoltare personală. Copii sunt fragili, până la adolescență nu putem vorbi de o stimă de sine ci doar despre imagine de sine, adică copii cred despre ei ceea ce spun ceilalți despre ei. Iar dacă ceilalți nu spun lucruri bune despre ei această imagine de sine devine negativă. Un adult poate spulbera imagina de sine a oricărui copil printr-un comportament negativ susținut o perioadă de timp, cu atât mai mult un profesor care ia in vizor un anumit copil pe timpul școlii. In altă ordine de idei copii invață prin imitație, adulții din preajma lor devin modele pentru ei. Părinții și profesorii au intâietate in acest proces datorită timpului foarte mare petrecut cu ei. Dacă un adult nu se poate controla, nu e capabil să-și gestioneze propriile emoții, atunci copilul influențat de el va considera că așa e normal. Cât timp nu au o persoană cu tipar comportamental pozitiv pe care să-l imite nu putem avea pretenții de la ei să se comporte in mod pozitiv. Copii sunt oglinda noastră, a părinților și in mod special al profesorilor. Dacă un copil are un comportament necuviincios la școală e pentru că așa a văzut la alții, și așa consideră el că e normal. Vina nu e a copilului și a adulților din jururul lui. Și cum cel mai mult timp petrece copilul la școală sau făcând lecții, profesorii sunt cei care-l influențează in mod direct. Tare m-aș bucura să aud de un proiect in care profesorii sunt indrumați către dezvoltarea personală, in felul acesta sunt convins că dezvoltarea personală va ajunge și la copii fără ca ei să invețe expres despre ea.
RăspundețiȘtergereAsa este,e ca si cum mergi intr-o directie iar discipolii observa mai mult atitudinea si mai putin sensul cuvintelor...nu intamplator :word e cuvant iar sword e sabie!Cel ce vorbeste mult isi asuma si multe greseli,care odata facute nu mai pot fi indreptate.
RăspundețiȘtergere..depinde de cel ce asculta!Ne-ar trebui mai multa implicare onesta a parintilor!De multe ori,ei deformeaza perceptia copilului despre scoala...din pacate,si apoi vin cu pretentii de multe ori lipsite de sens!Felicitari pentru articol si mult succes!
Prof.Botezi Constantin.
RăspundețiȘtergere