Prof. consilier, Buhaschi Daniela
Sf.
Ioan Gură de Aur spunea:
,, A educa înseamnă a
purta de grijă de copii și tineri în ceea ce privește curatenia sufletească si
buna cuviință, a-l creste pe copil moral, om drept, a-l creste în evlavie, a
avea grija de sufletul lui, a-i modela inteligența, pe scurt a te îngriji de
mantuirea sufletului lui.
Educatia este asemenea unei arte, artă mai mare decat
educația nu există, pentru că toate artele aduc folos pentru lumea de aici,
arta educației se savarseste în vederea accederii la lumea viitoare.”
În ce privește educația religioasă, care
are ca finalitate formarea ființei spirituale, capabilă să înțeleagă sensul
profund al lumii și să se înțeleagă pe sine, psihologia acordă o importanță
deosebită asupra dezvoltarii prin educație intelectuală, a facultaților
intelectului. Asadar, atat profesorul de religie cat si profesorul consilier
nu au numai rolul de a transmite cunostințe și de a le
distribui, ei comunică antrenand intreaga personalitate a elevului în
dobandirea cunostințelor de bază și funcționale.
Varsta copilăriei reprezintă terenul cel
mai bun pentru cultivarea și formarea unor atitudini spirituale care sunt
,,efecte” ale educației religioase în planul profund al spiritualitații
ființei, reflectate în faptele de viață din orice domeniu și nu doar în sfera
religiei.
După cum știm familia are un rol important,
înca din copilarie parinții transmit unele caracteristici religioase care
canalizează dimensiunile copilului spre săvarșirea de învățături si
comportamente pline de piosenie, sprijinind copilul într-o integrare rapidă,
fără dificulțăți, printr-o caracteristica în spiritul iubirii, al respectului
reciproc, al toleranței dar mai ales al increderii in fortele proprii.
Bineînteles parintii reprezinta primele
repere în ce priveste dezvoltarea emotională a copilului. În dezvoltarea
inteligentei emotionale a fiintei umane psihologia da posibilitatea
recunoasterii si integrarii tuturor emotiilor fie ele pozitive sau negative
recunoscand importanța cunoasterii si a trairilor lor autentice în egala măsură mai ales ca, fiecare individ
simte bucuria, tristetea, frica, dezamagirea, furia în mod diferit, din această
cauză apărand blocaje emoționale care se manifesta zgomotos alterand sanatatea
fintei umane. S- a observat astfel ca atunci cand sunt bolnavi fizic sau mental
oamenii devin mai religiosi.
În concluzie putem spune ca atat Religia
cat si Psihologia sunt discipline unice si deosebite care trebuie echilibrate
si armonizate deoarece vin în sprijinul și formarea viitorului om al
societații.
Noi, cadrele didactice suntem cei care
trebuie să dăm dovadă de sensibilitate și dragoste pentru copii, de capacitate
de anticipare și de cunoaștere a elevilor, de emp
atie si echilibru afectiv. Să
acordam atenție problemelor pe care elevii trebuie să le clarifice, sa le
acordăm respect și poate astfel vom contribui în mod pozitiv la propria lor
formare atat în plan religios cat și psihologic.
BIBLIOGRAFIE:
Cucos, Constantin, Psihopedagogie – pentru
examenele de definitivare si grade didactice , Editura Polirom, 2009.
E.Verza./ F.Verza- Psihologia varstelor
www.doxologia.ro/
www.ultrapsihologie.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu