Şcoala Gimnazială „ Octav Băncilă” Parohia „Sf.
Arh. Mihail și Gavriil”
Com. Corni, Jud. Botoşani
Com. Corni, Jud. Botoşani
Nr.______ din _______________ pr.paroh,
Pînzaru Gheorghiță
Director,
Coordonator SNAC,
Consilier educativ,
prof. Pînzaru Mihaela prof. Oboroceanu
C. prof. Fediuc Ioan
MĂRŢIŞOR …DE SUFLET
PROIECT EDUCAŢIONAL
n DENUMIREA
PROIECTULUI : MĂRŢIŞOR …DE
SUFLET
n TIPUL DE EDUCAŢIE ÎN CARE SE ÎNCADREAZĂ: EDUCAŢIE
PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ, EDUCAŢIE ECOLOGICĂ
n UNITĂŢI APLICANTE : ŞCOALA
GIMNAZIALĂ „ OCTAV BĂNCILĂ” CORNI, JUD. BOTOŞANI
n COORDONATORI PROIECT: Prof. Mihaela Pînzaru
Prof. înv. primar Muraru Amalia
Prof. înv. primar. Oboroceanu C-tin
n PARTENERI :
Consiliul elevilor de la
Şcoala Gimnazială „Octav Băncilă” Corni
Parohia Sfinții Arhangheli
„Mihail și Gavriil” Corni
Centrul de Documentare și Informare Corni
n ARGUMENT
An de an sărbătoarea de 1 Martie
ne readuce speranţa, optimismul, credinţa în bine şi spor la toate. Din
încleştarea frigului cu razele soarelui, a întunericului cu lumina, după
ultimele zvârcoliri din zilele babelor,
învinge viaţa, primăvara, soarele.
Acest triumf al reînvierii
şi regenerării nu putea fi invocat decât prin Mărţişor – pe care îl dăruim
celor dragi la „ cap de primăvară”.
Şnurul alb şi roşu cu o
amuletă (bănuţ, o scoică) îl legau părinţii la mâna copiilor, îl dăruiau flăcăii
fetelor, îl schimbau fetele între ele cu sens de urare de noroc, de sănătate ca
„ argintul curat , ca piatra de râu,
ca scoica din ape”.
Mărţişorul dăruit în zorii
primei zile din Martie se purta 9-12 zile, uneori chiar până la vederea
primului pom înflorit, apoi se atârna de ramurile înflorite, crezându-se că
astfel va fi şi anul celui care l-a purtat.
Sunt frumoase tradiţii
româneşti de mărţişor pe care nu am vrea să le lăsăm să piară! Şi ne-am gândit
că un bun început ar putea să fie derularea acestui proiect.
n De noi depinde în cea mai mare parte ca acest
proiect să-şi atingă scopul. Reuşita activităţilor propuse se leagă direct de
alegerea strategiilor didactice adecvate, îmbinarea metodelor expozitive cu
cele activ – participative, care să ducă la realizarea produselor dorite cu
întregul colectiv de elevi.
n Proiectul propus nu atinge doar obiective care se
înscriu în sfera educaţiei estetice, ci şi a celei morale şi ecologice, dat
fiind faptul că elevii vor oferi mărţisoarele realizate, bărbaților și femeilor
din comunitate pe care îi vor întâlni pe parcursul zilelor de 1 și 8 martie. Latura de educaţie
ecologică a proiectului se va reflecta în realizarea unor felicitări utilizând
materiale refolosibile.
n SCOPUL PROIECTULUI:
Ø Dezvoltarea capacităţii de valorizare și
păstrare a tradiţiilor lăsate de înaintaşi contribuind la dezvoltarea
experienţei practice a elevilor din şcoală, prin implicarea acestora în acţiuni
caritabile, plăcute şi constructive.
n OBIECTIVE SPECIFICE:
Ø Culegerea şi valorificarea unor informaţii menite
să păstreze şi să ducă mai departe tradiţiile şi obiceiurile legate de
mărţişor.
Ø Stimularea iniţiativei şi creativităţii;
Ø Implicarea responsabilă a elevilor în acţiuni de protejare a mediului prin
colectarea şi atribuirea de noi utilităţi unor obiecte;
Ø Implicarea părinţilor în acţiuni derulate
în cadrul proiectului;
Ø Stimularea şi promovarea capacităţilor creatoare
ale elevilor prin organizarea de expoziţii cu troc/vânzare;
Ø Valorificarea produselor muncii elevilor
/părinților (mărțișoare, felicitări, alte obiecte specifice) și obținerea unor
resurse extrabugetare pentru dotarea
laboratorului de informatică cu mouse-uri;
Ø Realizarea unor cadouri pentru copiii proveniți
din familii cu situație materială precară din produsele obținute în activitățile
de troc/vânzare;
Ø Oferirea de mărțișoare/ felicitări persoanelor singure sau în vârstă din sat .
n RESURSE :
Ø Umane: preşcolari, elevi, cadre didactice,
părinţi;
Ø Materiale: albume, Cd-uri, casete audio-video,
materiale necesare realizării produselor finite;
Ø De timp: februarie – martie 2017.
n GRUP ŢINTĂ:
Ø Un număr de 80 elevi din învăţământul primar și 60 elevi
din învățământul gimnazial
n Cadre didactice, reprezentanţi ai comunităţii
locale, părinţi care doresc să se implice; cadrele didactice care se vor
implica în derularea proiectului vor primi Certificate SNAC
n Elevi din învăţământul preprimar, primar şi gimnazial care doresc să participe;
n Bătrâni, persoane singure, elevi cu
situație materială precară.
n DURATA : FEBRUARIE – MARTIE 2017
n ORGANIZAREA PROIECTULUI:
Ø Încheierea protocolului de colaborare între
iniţiatorii proiectului şi partenerii de lucru;
Ø Aprobarea proiectului de către conducerea Şcolii Gimnaziale
„Octav Băncilă” Corni
Ø Popularizarea proiectului în şcoală prin intermediul site-ului/revistei școlii, afişelor,
lansarea de invitaţii ;
Ø Înscrierea voluntarilor care vor să participe la
derularea proiectului;
Ø Derularea proiectului;
Ø Evaluarea proiectului;
PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
n Prezentarea proiectului
Ø
Lansarea
proiectului -Popularizarea proiectului
şi înscrierea voluntarilor
( profesori, elevi, părinți) doritori să se implice;
Ø Legenda mărţişorului; tradiţii de mărţisor -Lectura/audierea diferitelor variante ale
legendei mărţisorului; discuţii, dramatizări, recitare de poezie tematică în
scopul de a „lega” de sufletul copiilor frumuseţea obiceiurilor de mărţişor şi
necesitatea de a le păstra şi transmite mai departe pentru conservarea
valorilor tradiţiei româneşti;
n Realizarea mărţişoarelor şi a felicitărilor -Procurarea de materiale de la sponsori şi
realizare (în ateliere) a mărţişoarelor şi felicitărilor. Mărţişoarele vor fi
realizate din absolut orice materiale şi vor fi în totalitate produsul
activităţii elevilor și părinților din cadrul acțiunilor realizate la fiecare
clasă;
n Primirea lucrărilor/ realizarea
expoziției – produsele realizate vor fi predate organizatorilor pentru participarea
la expoziția cu troc/vânzare. O parte
din mărțișoare/ felicitări vor fi reținute pentru a fi oferite persoanelor
singure din sat. Persoanele interesate (
copii, părinți, personalul școlii) vor putea cumpăra sau participa la schimbul „Mărțișor/felicitare
pentru carte, rechizite”.
n „Mărțișor....
din suflet”- copiii voluntari vor
vizita persoanele singure din sat și vor oferi mărțișoare/ felicitări . Cărțile obținute la
schimbul „Mărțișor/felicitare
pentru carte, rechizite” vor fi donate C.D.I -ului școlii iar
rechizitele și celelalte obiecte vor fi oferite copiilor care provin din
familii cu situație materială precară.
n Diseminarea proiectului
Ø Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi
mărţişoare şi felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor
aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii.
Ø Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte
care vizează calitatea activităţii elevului, calitatea procesului de realizare
a proiectului;
Ø Se vor posta pe pagina şcolii şi în revista on-line, Flux Botoşani,
rezultatele concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi
fotografii din timpul derulării proiectului „ Mărţişor …de suflet ”
EVALUARE - CALITATE
n INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA PROIECTULUI
Ø Modul de concepere şi dezvoltare a proiectului;
Ø Modul în care au fost valorizate în cadrul
proiectului conexiunile transdisciplinare;
Ø Acurateţea şi rigurozitatea demersului,
corectitudinea realizării lui;
Ø Calitatea materialului utilizat;
Ø Creativitatea
Ø Numărul persoanelor singure care au fost vizitate
și cărora li s-au oferit mărțișoare/ felicitări.
Ø Numărul cărților donate CDI-ului școlii;
Ø Numărul copiilor care au primit rechizite/ alte
obiecte;
Ø Numărul de mouse-uri procurate pentru dotarea
laboratorului de informatică .
INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA ACTIVITĂŢII ELEVULUI, CALITATEA
PROCESULUI DE REALIZARE A PROIECTULUI
Ø Raportarea elevului la tema proiectului;
Ø Nivelul de performanţă la care se plasează elevul
pe parcursul realizării proiectului;
Ø Respectarea termenelor pentru fiecare etapă a
proiectului;
Ø Creativitatea elevilor reflectată în produse
originale, dovadă a efortului sau a inspiraţiei personale.
n MODALITĂŢI DE EVALUARE
INTERNĂ
Ø Constituirea unei echipe de monitorizare ( echipa
de proiect);
Ø Depistarea şi remedierea disfuncţionalităţilor
care pot apărea în funcţionarea proiectului;
Ø Chestionare care să vizeze interesul copiilor pentru
activităţile propuse;
Ø Analiza produselor activităţilor;
Ø Discuţii cu elevii şi cu părinţii;
Ø Observarea sistematică a elevilor;
Ø Acordarea unor diplome pentru: creativitate,
originalitate, ingeniozitate, cel mai frumos mesaj adresat etc;
Ø Analiza activităţilor individuale şi de grup;
Ø Observarea comportamentelor elevilor sau
grupurilor de elevi în timpul desfăşurării activităţilor din cadrul
proiectului;
Ø Portofoliile elevilor cuprinzând fişe de informare
şi documentare independentă;
Ø Grupuri de discuţii cu elevii – schimburi de
opinii;
Ø Grupuri de discuţii cu cadrele didactice –
schimburi de opinii şi experienţă pentru o gestiune cât mai concisă şi mai
eficientă a acţiunilor;
EXTERNĂ
Ø Chestionare pentru elevi care să reflecte
atitudinea acestora faţă de modalităţile de organizare şi desfăşurare a
proiectului;
Ø Chestionare pentru cadrele didactice şi părinţi
care să reflecte opiniile acestora în legătură cu acţiunile desfăşurate pe
parcursul derulării proiectului;
Ø Măsurarea /înregistrarea utilizării resurselor materiale
legate de acţiunile desfăşurate: timpul necesar, activităţile, în ce măsură
echipamentele si resursele şcolii sunt utilizate (calculatoare, lecturile
necesare, accesul la internet)
PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
NR.
CRT.
|
DENUMIREA
ACTIVITĂŢII
|
PARTICIPANŢI
|
DATA/PERIOADA
|
OBSERVAŢII
|
1.
|
Prezentarea proiectului. Popularizarea proiectului şi înscrierea claselor
dornice să se implice.
|
Echipa de proiect;
Cadre didactice dornice să se implice;
Elevi.
|
20.02.2017-22.02.2017
|
|
2.
|
Realizarea lucrărilor
(mărţişoare şi felicitări)
|
Echipa de proiect
Elevi implicaţi
Cadre didactice
Părinţi
|
23.02.2017-01.03.2017
|
|
3.
|
Primirea lucrărilor
Realizarea expoziției
|
Echipa de proiect
|
01.03.2017
|
|
4.
|
„Mărțișor/felicitare pentru
carte, rechizite”/ vânzare
|
Echipa de proiect
Voluntari
|
01. 03. 2017
04. 03. 2017
|
|
5.
|
„Mărțișor.... din suflet” Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi mărţişoare şi
felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor
aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii şi persoanelor singure din
sat.
|
Echipa de proiect
Voluntari
|
01.03. 2017
08. 03. 2017
|
|
6.
|
Diseminarea proiectului
-Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte care vizează calitatea
activi-tăţii elevului, calitatea procesului de realizare a proiectului;
- Se vor posta pe pagina şcolii şi în revista Flux Botoşani rezultatele
concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi fotografii
din timpul derulării proiectu-lui „Mărţişor…de suflet”
|
Echipa de proiect
Elevi, cadre didacti-ce, voluntari
|
09.03.2017-31.03.2017
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu