miercuri, 22 februarie 2017

MĂRŢIŞOR …DE SUFLET

Şcoala Gimnazială „ Octav Băncilă”                                   Parohia „Sf. Arh. Mihail și Gavriil”
Com. Corni, Jud. Botoşani                                                   Com. Corni, Jud. Botoşani
Nr.______  din _______________                                       pr.paroh,
                                                                                              Pînzaru Gheorghiță


Director,                                                     Coordonator SNAC,                  Consilier educativ,
prof. Pînzaru Mihaela                               prof. Oboroceanu C.                    prof. Fediuc Ioan


                                                

MĂRŢIŞOR …DE SUFLET
                                                        PROIECT EDUCAŢIONAL




n  DENUMIREA PROIECTULUI : MĂRŢIŞOR …DE SUFLET
n  TIPUL DE EDUCAŢIE ÎN CARE SE ÎNCADREAZĂ: EDUCAŢIE PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ, EDUCAŢIE ECOLOGICĂ


n  UNITĂŢI APLICANTE : ŞCOALA GIMNAZIALĂ „ OCTAV BĂNCILĂ” CORNI, JUD. BOTOŞANI
n  COORDONATORI PROIECT: Prof. Mihaela Pînzaru    
                                                       Prof. înv. primar  Muraru Amalia
       Prof. înv. primar. Oboroceanu C-tin
n  PARTENERI :
   Consiliul elevilor de la Şcoala Gimnazială „Octav Băncilă”  Corni
   Parohia Sfinții Arhangheli „Mihail și Gavriil” Corni
   Centrul de Documentare și Informare Corni

n  ARGUMENT
                  An de an sărbătoarea de 1 Martie ne readuce speranţa, optimismul, credinţa în bine şi spor la toate. Din încleştarea frigului cu razele soarelui, a întunericului cu lumina, după ultimele zvârcoliri  din zilele babelor, învinge viaţa, primăvara, soarele.
            Acest triumf al reînvierii şi regenerării nu putea fi invocat decât prin Mărţişor – pe care îl dăruim celor dragi la „ cap de primăvară”.

            Şnurul alb şi roşu cu o amuletă (bănuţ, o scoică) îl legau părinţii la mâna copiilor, îl dăruiau flăcăii fetelor, îl schimbau fetele între ele cu sens de urare de noroc, de sănătate ca
 „ argintul curat , ca piatra de râu, ca scoica din ape”.
            Mărţişorul dăruit în zorii primei zile din Martie se purta 9-12 zile, uneori chiar până la vederea primului pom înflorit, apoi se atârna de ramurile înflorite, crezându-se că astfel va fi şi anul celui care l-a purtat.
            Sunt frumoase tradiţii româneşti de mărţişor pe care nu am vrea să le lăsăm să piară! Şi ne-am gândit că un bun început ar putea să fie derularea acestui proiect.

n  De noi depinde în cea mai mare parte ca acest proiect să-şi atingă scopul. Reuşita activităţilor propuse se leagă direct de alegerea strategiilor didactice adecvate, îmbinarea metodelor expozitive cu cele activ – participative, care să ducă la realizarea produselor dorite cu întregul  colectiv de elevi.
n  Proiectul propus nu atinge doar obiective care se înscriu în sfera educaţiei estetice, ci şi a celei morale şi ecologice, dat fiind faptul că elevii vor oferi mărţisoarele realizate, bărbaților și femeilor din comunitate pe care îi vor întâlni pe parcursul  zilelor de 1 și 8 martie. Latura de educaţie ecologică a proiectului se va reflecta în realizarea unor felicitări utilizând materiale refolosibile.

n  SCOPUL PROIECTULUI:
Ø  Dezvoltarea capacităţii de valorizare și păstrare a tradiţiilor lăsate de înaintaşi contribuind la dezvoltarea experienţei practice a elevilor din şcoală, prin implicarea acestora în acţiuni caritabile, plăcute şi constructive.


n  OBIECTIVE SPECIFICE:
Ø  Culegerea şi valorificarea unor informaţii menite să păstreze şi să ducă mai departe tradiţiile şi obiceiurile legate de mărţişor.
Ø  Stimularea iniţiativei şi creativităţii;
Ø  Implicarea responsabilă a elevilor în acţiuni de protejare a mediului prin colectarea şi atribuirea de noi utilităţi unor obiecte;
Ø  Implicarea părinţilor în acţiuni derulate în cadrul proiectului;
Ø  Stimularea şi promovarea capacităţilor creatoare ale elevilor prin organizarea de expoziţii cu troc/vânzare;
Ø  Valorificarea produselor muncii elevilor /părinților (mărțișoare, felicitări, alte obiecte specifice) și obținerea unor resurse extrabugetare pentru  dotarea laboratorului de informatică cu mouse-uri;
Ø  Realizarea unor cadouri pentru copiii proveniți din familii cu situație materială precară din produsele obținute în activitățile de troc/vânzare;
Ø  Oferirea de mărțișoare/ felicitări persoanelor  singure sau în vârstă din sat .

n  RESURSE :
Ø  Umane: preşcolari, elevi, cadre didactice, părinţi;
Ø  Materiale: albume, Cd-uri, casete audio-video, materiale necesare realizării produselor finite;
Ø  De timp: februarie – martie 2017.       
n  GRUP ŢINTĂ:
Ø  Un număr de  80 elevi din învăţământul primar și 60 elevi din învățământul gimnazial
n  Cadre didactice, reprezentanţi ai comunităţii locale, părinţi care doresc să se implice; cadrele didactice care se vor implica în derularea proiectului vor primi Certificate SNAC
n  Elevi din învăţământul preprimar, primar şi gimnazial care doresc să participe;
n  Bătrâni, persoane singure, elevi cu situație materială precară.
n  DURATA : FEBRUARIE – MARTIE 2017

n  ORGANIZAREA PROIECTULUI:
Ø  Încheierea protocolului de colaborare între iniţiatorii proiectului şi partenerii de lucru;
Ø  Aprobarea proiectului de către conducerea Şcolii Gimnaziale „Octav Băncilă” Corni
Ø  Popularizarea proiectului în şcoală  prin intermediul site-ului/revistei școlii, afişelor, lansarea de invitaţii ;
Ø  Înscrierea voluntarilor care vor să participe la derularea proiectului;
Ø  Derularea proiectului;
Ø  Evaluarea proiectului;


PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR
n  Prezentarea proiectului   
Ø  Lansarea proiectului -Popularizarea proiectului şi înscrierea voluntarilor
( profesori, elevi, părinți) doritori să se implice;
Ø  Legenda mărţişorului; tradiţii de mărţisor -Lectura/audierea diferitelor variante ale legendei mărţisorului; discuţii, dramatizări, recitare de poezie tematică în scopul de a „lega” de sufletul copiilor frumuseţea obiceiurilor de mărţişor şi necesitatea de a le păstra şi transmite mai departe pentru conservarea valorilor tradiţiei româneşti;

n  Realizarea mărţişoarelor şi a felicitărilor -Procurarea de materiale de la sponsori şi realizare (în ateliere) a mărţişoarelor şi felicitărilor. Mărţişoarele vor fi realizate din absolut orice materiale şi vor fi în totalitate produsul activităţii elevilor și părinților din cadrul acțiunilor realizate la fiecare clasă;
n  Primirea lucrărilor/ realizarea expoziției – produsele realizate vor fi predate organizatorilor pentru participarea la  expoziția cu troc/vânzare. O parte din mărțișoare/ felicitări vor fi reținute pentru a fi oferite persoanelor singure din sat.  Persoanele interesate ( copii, părinți, personalul școlii) vor putea cumpăra sau participa la  schimbul „Mărțișor/felicitare  pentru carte, rechizite”.
n  „Mărțișor.... din suflet”- copiii voluntari vor vizita persoanele singure din sat și vor oferi mărțișoare/ felicitări . Cărțile  obținute la  schimbul „Mărțișor/felicitare  pentru carte, rechizite” vor fi donate C.D.I -ului școlii iar rechizitele și celelalte obiecte vor fi oferite copiilor care provin din familii cu situație materială precară.

n  Diseminarea proiectului
Ø  Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi mărţişoare şi felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii.
Ø  Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte care vizează calitatea activităţii elevului, calitatea procesului de realizare a proiectului;
Ø  Se vor posta pe pagina şcolii  şi în revista on-line, Flux Botoşani, rezultatele concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi fotografii din timpul derulării proiectului „ Mărţişor …de suflet ”

EVALUARE - CALITATE                    
n  INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA PROIECTULUI
Ø  Modul de concepere şi dezvoltare a proiectului;
Ø  Modul în care au fost valorizate în cadrul proiectului conexiunile transdisciplinare;
Ø  Acurateţea şi rigurozitatea demersului, corectitudinea realizării lui;
Ø  Calitatea materialului utilizat;
Ø  Creativitatea
Ø  Numărul persoanelor singure care au fost vizitate și cărora li s-au oferit mărțișoare/ felicitări.
Ø  Numărul cărților donate CDI-ului școlii;
Ø  Numărul copiilor care au primit rechizite/ alte obiecte;
Ø  Numărul de mouse-uri procurate pentru dotarea laboratorului de informatică .

INDICATORI CARE VIZEAZĂ CALITATEA ACTIVITĂŢII ELEVULUI, CALITATEA PROCESULUI DE REALIZARE A PROIECTULUI
Ø  Raportarea elevului  la tema proiectului;
Ø  Nivelul de performanţă la care se plasează elevul pe parcursul realizării proiectului;
Ø  Respectarea termenelor pentru fiecare etapă a proiectului;
Ø  Creativitatea elevilor reflectată în produse originale, dovadă a efortului sau a inspiraţiei personale.


n  MODALITĂŢI DE EVALUARE
INTERNĂ
Ø  Constituirea unei echipe de monitorizare ( echipa de proiect);
Ø  Depistarea şi remedierea disfuncţionalităţilor care pot apărea în funcţionarea proiectului;
Ø  Chestionare care să vizeze interesul copiilor pentru activităţile propuse;
Ø  Analiza produselor activităţilor;
Ø  Discuţii cu elevii şi cu părinţii;
Ø  Observarea sistematică a elevilor;
Ø  Acordarea unor diplome pentru: creativitate, originalitate, ingeniozitate, cel mai frumos mesaj adresat etc;
Ø  Analiza activităţilor individuale şi de grup;
Ø  Observarea comportamentelor elevilor sau grupurilor de elevi în timpul desfăşurării activităţilor din cadrul proiectului;
Ø  Portofoliile elevilor cuprinzând fişe de informare şi documentare independentă;
Ø  Grupuri de discuţii cu elevii – schimburi de opinii;
Ø  Grupuri de discuţii cu cadrele didactice – schimburi de opinii şi experienţă pentru o gestiune cât mai concisă şi mai eficientă a acţiunilor;

EXTERNĂ
Ø  Chestionare pentru elevi care să reflecte atitudinea acestora faţă de modalităţile de organizare şi desfăşurare a proiectului;
Ø  Chestionare pentru cadrele didactice şi părinţi care să reflecte opiniile acestora în legătură cu acţiunile desfăşurate pe parcursul derulării proiectului;
Ø  Măsurarea /înregistrarea utilizării resurselor materiale legate de acţiunile desfăşurate: timpul necesar, activităţile, în ce măsură echipamentele si resursele şcolii sunt utilizate (calculatoare, lecturile necesare, accesul la internet)


PROGRAMUL ACTIVITĂŢILOR


NR.
CRT.
DENUMIREA
ACTIVITĂŢII
PARTICIPANŢI
DATA/PERIOADA
OBSERVAŢII
1.
Prezentarea proiectului. Popularizarea proiectului şi înscrierea claselor dornice să se implice.
Echipa de proiect;
Cadre didactice dornice să se implice;
Elevi.
20.02.2017-22.02.2017

2.
Realizarea lucrărilor
(mărţişoare şi felicitări)
Echipa de proiect
Elevi implicaţi
Cadre didactice
Părinţi
23.02.2017-01.03.2017

3.
Primirea lucrărilor
Realizarea expoziției
Echipa de proiect
01.03.2017

4.
Mărțișor/felicitare  pentru carte, rechizite”/ vânzare
Echipa de proiect
Voluntari
01. 03. 2017
04. 03. 2017


5.
„Mărțișor.... din suflet” Elevii şi cadrele didactice iniţiatoare vor oferi mărţişoare şi felicitări personalului instituţiilor din localitatea Corni, persoanelor aflate pe stradă în momentul derulării acţiunii şi persoanelor singure din sat.
Echipa de proiect
Voluntari
01.03. 2017
08. 03. 2017

6.
Diseminarea proiectului
-Va fi analizat portofoliul proiectului, aspecte care vizează calitatea activi-tăţii elevului, calitatea procesului de realizare a proiectului;
- Se vor posta pe pagina şcolii  şi în revista Flux Botoşani rezultatele concursului şi cele mai frumoase mărţişoare/felicitări precum şi fotografii din timpul derulării proiectu-lui „Mărţişor…de suflet”
Echipa de proiect
Elevi, cadre didacti-ce, voluntari

09.03.2017-31.03.2017



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu